Skuespill om klima og miljø


Jeg har i det siste beveget meg i mer kunstneriske kretser enn jeg pleier å gjøre. Et tilbakevendende tema jeg støter på er at kultur skal redde klimaet. Gjennom dans, teater, performance, et cetera skal klimaskeptikere omvendes. Det er for mine nye venner rett og slett uforståelig at 65% av nordmenn ikke har tatt innover seg at vi må alle bidra for å redde kloden.

Jeg forsøker ofte å nyansere bildet, men mine saklige argumenter kommer ikke gjennom. Derfor har jeg bestemt meg for å bruke et språk kultiverte mennesker forstår, teater. Her kommer førsteakten til et stykke jeg skrev i timen mens elevene mine hadde matteprøve.

De andre 65%

Personer
Jens, ingeniør og museumsvokter
Nils, håndverker
Stine, klimaforsker
Anne, gal, oppfinner av værkontrollmaskin
Ingrid, politiker, klimaaktivist
Steffen, filmskaper, partistifter, tidligere profesjonell klimaskeptiker som mistet jobben sin da det siste oljeselskapet ble lagt ned.
Petter, miljøgründer.

Første akt

(Bergen en gang på 2030-tallet)

(En dunkelt belyst stue.)

JENS (Tenner miljølysene, åpner døren) God kveld.

NILS (Kommer inn døren, tar av seg jakken) God kveld.

JENS Velkommen. Beklager utseendet på inventaret, det er så vanskelig å få tak i nye møbler etter at både tømmerhogst og plastproduksjon ble forbudt.

NILS Det problemet har vi alle. Jeg ser at du har senket lysstyrken igjen.

JENS Ja, kraftselskapet har gjort en ny oppdatering i den automatiske strømmåleren.

NILS Det er så vanskelig for folk å se seg for med så lite belysning. Ble nesten meid ned av en syklist i kveld.

JENS Du tar ham med varebilen neste gang.

NILS Er blitt fotgjenger. Bilen ble konfiskert.

JENS Hva hadde de på deg?

NILS Den fulgte ikke EURO 42-standarden. Har stilt meg i nybilkøen, men den er fem år lang.

JENS Men hva med arbeidet?

NILS Det ordner seg. Hvem trenger mer enn 20 kg utstyr med seg på en jobb. Gatene er uansett stengt ned. Sist de bygde på rådhuset måtte de ta materialene med helikopter.

Jens He he, de ordner seg alltid selv. Men hva med ryggen?

NILS Bedre enn å sulte.

JENS Med tanke på kjøttrasjoneringen er det vel den eneste muligheten.

NILS Ja, nå er vi nede i kjøtt tre dager i uken. Får snart middelalderske mangelsykdommer. Apropos, hvordan går det med fuglesankingen din?

JENS Det er så mange om beinet på vindmølleparken at det er vanskelig å finne noe. Men du har jo uansett kaninene?

NILS Det er visst ikke lov til å slakte dem selv lengre. Dyrevelferd og alt det der. Hadde det ikke vært for maten hadde krypene ikke hatt noe liv i det hele tatt.

JENS Nei, hva blir det neste?

NILS De blir vel tatt av reven. Naboen mistet sine. Tok hevn med hagle. Nå er han i fengsel.

JENS Alt har sin pris.

NILS Hadde vært bedre å bruke den på seg selv. Eller enda bedre, hun damen.

JENS Ingrid? Helt unødvendig, hun holder på å bli kastet.

NILS Hvorfor?

JENS Lakkerte sykkelen sin med en ulovlig grønnfarge. Den inneholdt pigmenter fra en fjordgruve.

NILS Ja, det er bare kongomaling som er lov.

JENS Nei, nå skal det også bli forbudt.

NILS Skal alt råtne nå?

JENS Neida, vår gode venn og miljøgrunder Petter U skal sette opp en malingsfabrikk basert på pigmenter fra avfall. Staten betaler.

NILS Selvsagt gjør dem det.

JENS Fabrikken er ferdig om noen år.

NILS Samtidig som solcellefabrikken? Den som kineserne kjøpte og flyttet til Kina?

JENS Den hadde uansett mistet miljøgodkjenningen.På grunn av forsinkelser var kravene skjerpet inn før den ble ferdig.

NILS Nei det er ingen ting som er så miljøvennlig som en stengt fabrikk. Arbeidsledige har ikke råd til å forurense.

JENS Petter kom uansett godt fra det. Han tjente seg rik på å selge klimakvotene.

NILS Finnes det klimakvoter ennå?

JENS Ja, men du må ha kontakter.

NILS Tenk at de en gang kostet en krone per tonn.

JENS Men det var før EU2040-strategien. 40 % nedgang fra 1990 nivået.

NILS Gleder meg til 2100. Men med all kunnskapen din må du gjøre det bra på industrimuseet?

JENS Dessverre ikke. Jeg fikk advarsel om at jeg var for entusiastisk. Jeg var et dårlig eksempel for ungdommen. De har uansett tenkt å skalere ned.

JENS Erstatte det med kunsthåndtverk. Det er bedre å lage en kniv enn å sette opp en produksjonslinje for å lage tusen.

NILS Mens kineserne kan fortsatt lage en million?

JENS De har fortsatt de store kullfeltene i Shanxi-provinsen til å drive industrien.

NILS Som gir dem nok dollars til å bestikke klimainspektørene.

JENS Kina er et land jeg gjerne skulle besøkt.

NILS Tenker du tre uker på toget eller tre års flykvote?

JENS Tenker å gå tilbake til politikken. Der får de fortsatt dra.

NILS De får til og med lov til å ta taxi til flyplassen. Men selge sine siste prinsipper? Hvem ville uansett satt deg høyt nok på en liste?

JENS Starter mitt eget parti.

NILS Det har de prøvd på flere ganger før. Media knekker dem allerede på valgvaken.

JENS Jeg tror det hjelper å holde alkoholikerne og jødehaterne unna.

NILS Så du tror det er tillfeldig at Israel fortsatt har diesel til å fylle på bulldoserne som raserer palestinske hus?

JENS Jeg ville ikke sagt det på den måten. Vet ikke om du kan stå på partilisten min.

NILS De har uansett alt for mange sorteringsforbrytelser på rullebladet mitt. Ti avfallsfraksjoner var ikke nok.

NILS Hvor har du tenkt å ta stemmene fra?

JENS (tar opp en smarttelefon) Vel, skal vi se siste års valgresultater.

NILS Hvor har du fått den fra. Den er jo ny?

JENS Et firma i Nederland som produserer lovlige smarttelefoner. Dyre. Men så miljøvennlige at de kan fraktes med fly.

NILS Har ikke Schipol blitt pløyd om til hasjplantasje?

JENS Jo, men de måtte ha en rullebane igjen til å eksportere dritten.

NILS Slik har det blitt. Alt som før var forbudt har blitt lov, og alt som før var lov har blitt forbudt.

JENS Men politikerne er lyssky nok til at de blir værende.

NILS (tar på seg den plantebaserte regnjakken) På tide å gå ut i regnet igjen. Denne regnjakken er bare 15% dårligere enn en førti år gammel allværsjakke.

JENS. Den som hadde så mange hull at det regnet rett igjennom?

NILS jepp. Lungebetennelsen er rett rundt døren. Men på den lyse siden, døde menn forurenser ikke.

JENS Hehe. Men det var heldigvis ikke vi som sørget for klimaendringene.

NILS Nei, det viste seg etterhvert at mesteparten skyldtes naturlige endringer, resten sørget kineserne for. Nå må jeg ut i det 15% mer intense regnet.

JENS (tar på seg jakken) På den lyse siden er det 4 grader varmere.

(Jens og Nils går ut døren)

Stykket fortsetter med en dramatisk trikketur i akt 2.

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

opp ↑